Varför tränar man?


Att träna är ett sätt att öka sin livskvalitet. Men vad exakt är det som ökar livskavliteten? Det beror helt och hållet på vem man frågar.


Det råder träningsfeber i Sverige, även om långt ifrån alla som borde träna gör det. I de större städerna finns det flera gym att välja på i nästan varje stadsdel, det byggs utegym, och tidningarna fylls med olika tips på hur man kan träna. Nya träningsformer gör entré, samtidigt som gamla beprövade träningsformer är populärare än på länge.


Även om det till viss del handlar om en trend så finns det något djupare i allt detta. De flesta av oss har idag stillasittande arbeten, och en stor del av vår fritid tillbringar vi också stillasittande. De senaste åren har det förvisso blivit vanligare med ståbord och aktivitetsbaserade kontor, men det räcker inte till. Människan är apan som klättrade ned från träden och tog savannen i besittning. Det var inte ett stillasittande liv. Därför mår vi bäst när vi rör på oss.


Anledningar till att träna


Man kan träna av många olika anledningar. All träning är bra, och man bör inte lägga någon värdering i vilken anledning som är bäst. För att sammanfatta kan man säga att det handlar om att öka sin livskvalitet, men hur och på vilket sätt kan variera.


  • För att bli snyggare. Det är ingen hemlighet att en tränad kropp är mer attraktiv, i de flesta människors ögon. Detta är en välkommen bonus för en del, för andra är det skäl nummer ett till varför man beger sig till gymmet, ut i elljusspåret eller var man nu tränar. Det går ju också att tävla i utseende, i form av bodybuilding, fitness m.m.

  • För att prestera bättre. Den som är tävlingsmänniska, och spelar i ett lag eller utövar en idrott på något annat sätt, vill naturligtvis prestera så bra som möjligt, även om det handlar om idrottsutövande på en lägre nivå. Här spelar styrke- och konditionsträning en viktig roll. Genom att stärka kroppen når man bättre prestationer både på planen och i andra områden av livet. Många som arbetar på byggen styrketränar, för att klara av tunga lyft i arbetet.

  • För att bli starkare. De som styrketränar, vare sig det sker med fria vikter, i maskin eller med den egna kroppsvikten, har ofta ökad muskelstyrka som mål. Från början kanske de tränade av en annan anledning, men har man väl börjat mäta sitt resultat, vare sig det handlar om antalet armhävningar man klarar av eller hur många kilo man kan bänkpressa, kan detta snabbt bli huvudsaken. Ökad muskelstyrka har också, precis som förbättrad kondition, flera andra fördelar, och ökar det allmänna välbefinnandet, ger bättre hållning, förbättrad balans m.m.

  • För att bli snabbare. Precis som styrka är målet för den som styrketränar är att bli starkare är det många som tränar löpning, cykling eller simning, eller alla tre, med målet att bli snabbare.

Genom att ha klart för sig varför man tränar gör man det lättare för sig själv att hitta motivationen till att fortsätta träna. Man kan naturligtvis ha mer än ett skäl för detta.