Det finns så många olika kosttillskott att det kan vara svårt att veta vilket eller vilka som är bra för välbefinnandet eller träningen. Kanske kroppen inte ens behöver något kosttillskott? För en lekman är det här en djungel.

Det finns tre kosttillskott de flesta kan överväga att ta för att komplettera den dagliga kosten om den, som den bör vara, är varierad. Dessa tre är D-vitamin, järn och omega-3. Dessa tre är viktiga för det allmänna välbefinnandet, men också för den som tränar aktivt. Den senare bör också lägga till kalcium. Eftersom det finns flera olika kosttillskott att välja bland kan det vara bra att känna till vad dessa har för funktion i kroppen.

”Järnbrist försvårar hudens läkning och kan ge blödande tandkött.”

D-vitamin, järn och omega-3

omega 3 kosttillskott i skålD-vitamin behövs för nästan allt, till exempel immunförsvar och skelett. Eftersom solen är så gott som obefintlig vintertid är ett tillskott att rekommendera. Järnbrist försvårar hudens läkning och kan ge blödande tandkött. Järn behövs även för immunförsvaret och förmågan att bilda bindväv. Omega-3 är inflammationshämmande och bra för hjärta och kärl. En viss försiktighet är dock bra när det kommer till tillskott av järn, då detta går att överdosera.

Tillskott för träning

Koffein har en dokumenterad prestationshöjande effekt, särskilt när det kommer till reaktion, koncentration och uthållighet. Bikarbonat fungerar för att förhindra mjölksyra vid högintensiv träning, men behöver ett varningens ord. Det är inte alla magar som tål den. Nitrat, som bland annat finns i rödbetor, ökar syreupptagningsförmågan. Beta-alanin har liknande effekt som bikarbonat men kan orsaka stickningar i tårna och fingrarna. Helt ofarligt, men lite obehagligt.