Vill du ha en träningsform som är skonsam mot kroppen samtidigt som den både förbränner kalorier och stärker muskler? Då ska du välja någon form av cykling.

 

Simning är som tidigare nämnt en mycket skonsam träningsform jämfört med många andra. Sporten tränar både kondition och styrka samtidigt som den är lindrig för muskler och leder. För personer med nedsatt muskel- och ledförmåga, eller andra vanliga förslitningsskador, är det mycket viktigt att välja träningsform med omsorg. En ytterligare träningsform som är skonsam och kan konkurrera med simning är cykling. Vid cykling belastas kroppen jämnt och balanserat, och risken för att skada eller slita ut leder är mycket låg. Vad som även är unikt med cykling är att sporten tränar kroppens största muskelgrupper, skriver iform. Dessa muskelgrupper finns på underkroppen och består av lårens framsidor och sätesmusklerna. Detta leder till att cykling är en mycket effektiv form av konditionsträning, då stora muskler kräver mycket energi för att underhållas eller stärkas.

 

Vad händer i kroppen när man tränar cykling?

När de stora ben- och sätesmusklerna ansträngs ställer detta mer krav på hjärtat, som får pumpa hårdare och med tiden blir uthålligare och får lägre vilopuls. Detta gör även att slaggprodukter snabbare transporteras bort från musklerna, att ämnesomsättningen höjs, att immunförsvaret blir starkare och att blodcirkulationen förbättras. Dessa faktorer leder till att man som cyklist blir både starkare, friskare och enklare håller vikten. Det enda negativa som egentligen kan sägas om cyklingens påverkan på kroppen är att man sitter i en och samma ställning under passet. Detta kan dock enkelt kompletteras med några enkla stretch- eller styrkeövningar för överkroppen.

 

Passar både för vardagsmotionären och elitsportaren

Att träna cykling är något som kan utföras på många olika sätt, både utomhus och inomhus. Nedan följer en lista på olika former av cyklar, och idéer på cykelträning.

 

  • Cykellopp: Om man tränar cykling frekvent och vill ha ett mål med sin träning finns åtskilliga cykellopp att välja bland. Det mest kända loppet är Vätternrundan, som går av stapeln årligen i juni. Hela sträckan är 300 km lång, men det finns även möjlighet att cykla enbart vissa deletapper som exempelvis Halvvättern på 150 km, eller Tjejvättern på 100 km.

 

  • Spinning: Föredrar man att vara inomhus är spinning en bra lösning, och fördelen är att man då även kan man bestämma själv hur tungt passet ska bli genom att skruva på reglaget. De flesta gym erbjuder allt från nybörjarpass till mer krävande och pulshöjande pass, eller så investerar man i en egen motionscykel att ha hemma.

 

  • Mountainbike: MTB-cyklar är stryktåliga och mer robusta cyklar, perfekta om man vill ge sig ut i skog och natur som har mer utmanande terräng. Även för denna typ av cykling finns cykellopp, som exempelvis Lidingöloppet.

 

  • Vardagsmotion: Att cykla till jobb, skola och aktiviteter är ett fantastiskt sätt att få frisk luft, motion och en lugn stund för sig själv. För detta krävs enbart en enkel komfortcykel, som man även kan använda för att frakta saker eller hämta barn.

 

  • Cykelturism: Något som blivit allt vanligare är att upptäcka länder och städer genom cykelturism. I många större städer finns exempelvis citybikes, vilket är hyrbara cyklar som finns tillgängliga på stationer runtom i staden. Vill man istället besöka landsbygden finns många natursköna leder att välja bland.