Förmodligen kommer det inte som en nyhet för någon äldre att träning kan förlänga livet väsentligt. Det är bättre ju tidigare man börjar, men det är aldrig för sent och all träning ger i slutändan effekt. Många äldre upplever att de är för stela och redan otränade för att sätta igång, men ett aktivt liv behöver inte innebära maratonlopp eller tennisturnering. Det kan räcka med lite längre promenader och enklare styrketräning. Med rätt kosttillskott kan du komma en bit på vägen.

Ja, vi vet att du har hört det förr. Många äldre är mycket väl medvetna om att de skulle må bra av att röra på sig mer, men hur ska man lyckas med det när alla leder värker och känns stela? På https://www.vitaepro.se/ kan du få tips om hur du kan reducera trötthet och utmattning.

Enkel träning bättre än ingen alls

Det är viktigt att motivera sig själv med små delmål som gör att man kommer igång. Det bästa är om man kan göra det tillsammans med andra! Sök upp något lokalt gym som anordnar träning speciellt riktad till seniorer, som den du kan läsa om i helagotland.se. Har du inte den möjligheten eller inte känner dig redo, ha som delmål (lite beroende på hur du mår i övrigt) ett visst antal minuters aktiv promenad om dagen. Kroppen anpassar sig enkelt och du kommer med tiden tycka det känns enklare.

Försök att kombinera dina promenader med några enklare lyft. Kanske kan du köpa hem några enklare tyngder att träna armarna med? Rådfråga med din husläkare om du är osäker på hur du ska komma igång. Styrketräning kan man anpassa och förmildra så att man inte tar i för mycket.

Vill du läsa mer? I expressen.se och i aftonbladet.se listar de fler tips om hur du kan komma igång med lite enklare träning om du har varit stillasittande under en lång tid.