I Corona tider är det många som slutat träna på platser som gym och badhus och istället förpassats till hemmets fyra hörn. Genom att hålla dig i karantän skyddar du både dig själv och din omvärld mitt i pandemin, men det är samtidigt viktigt att du inte tappar formen. Som tur är finns det mycket du kan göra hemma, även om du bor mycket litet.

Här kan du läsa om en bra sekvens övningar som är lätta att göra hemma som främjar både muskler och kondition. Visst är det fantastiskt om du har träningsmaskiner som en crosstrainer eller träningscykel, men i det här faller handlat det bara om dig och din kropp och eventuellt några vattenflaskor. Se också till att kombinera med kosttillskott och vitaminer så att du boostar hälsan till topp.

Stärk dig från topp till tå

Att ha starka muskler innebär att hela din kropp får ett yttre och inre skydd. Du orkar mer, ditt skelett blir “vadderat”, din metabolism höjs och du får en finare figur. Kombinera med korta intervaller av högintensiva konditionsövningar i ett kul pass som kommer bränna rejält. Efter en kort uppvärmning på några minuter börjar du med djupa knäböj. Se till att vara rak i ryggen och att du går ner tillräckligt djupt för att det ska kännas. Upprepa 15 gånger. Jogga på plats i en minut. Fortsätt sedan med 15 klassiska sit ups. Gör Jumping Jacks i en minut. Gör 15 armhävningar. Spring snabbt på plats i en minut. Lyft två lika tunga föremål, exempelvis två matkassar med 2 vattenflaskor i varje hand 15 gånger. Vila i ett par minuter och börja om från början. Med dessa fyra övningar i kombination med flås får du en ordentlig genomkörare och ta gärna till musik så att det blir extra kul och motiverande.