Att åka längdskidor i landets vackra natur är inte bara härligt, det är superbra träning också. Längdskidåkning ger utmärkta förutsättningar för att bygga upp kondition, styrka, uthållighet och psyke – och vem vill inte det?

Satsa på längdskidor i vinter. Blir det ingen snö där du bor, åk till fjällen eller investera i rullskidor. På Pölder hittar du alla skidkläder och utrustningen som du behöver för att åka, både som proffs och amatör.

Längdskidåkare har största syreupptagningen

Längskidåkare är de idrottare som har allra bäst syreupptagning, skriver Iform, så det är verkligen något att inspireras av. Det krävs massor av kraft och vinnarskalle för att ta sig fram på längdskidor i varierande miljö och under lång tid. Belastningen på kroppen i längdskidåkning varierar under hela din tur och pulsen växlar hela tiden eftersom terrängen i sig också varierar. Backar kan vara riktigt påfrestande att ta sig upp för. När det kommer till Vasaloppet till exempel, så måste åkarnas kroppar jobba mycket mer for att förse hela kroppen med syre. Om du löper så behöver överkroppen inte syre på samma sätt men åker du längdskidor behövs det.

Din kropp mår bra av längdskidor

Hur kommer det sig? Att svettas utomhus har många fördelar i sig, och det är alltså inte bara själva rörelserna som hör längdskidor till som är bra för dig. Här är några av de bästa fördelarna. Du gynnas bland annat på sätt att du löper mindre risk att bli deprimerad, och du blir lugnare i huvudet, u aktiverar överkroppen på ett sätt som gör att du får mycket starka armar. Ditt hjärta och dina lungor mår bra av att åka längdskidor och din mage och din rumpa får sig en riktig träningsomgång, även fast det kanske inte känns. I Aftonbladet kan man också läsa om att det förebygger snuva:

”Ett av de bästa sätten att boosta immunförsvaret och slippa snuva? Forskning utförd vid Mayo Foundation for Medical Education and Research visar att du kan minska risken för att åka på influensan med 20–30 procent genom att vara aktiv i vinterkylan.”