Du äter allsidigt så du behöver inga kosttillskott resonerar du kanske Det är förmodligen inte alls rätt tänkt. Här får du veta varför.

Alla som tränar intensivt får ett sänkt immunförsvar timmarna efter träning. Det gör åtgärder, som till exempel god och tillräcklig sömn samt C-vitamin – två väldokumenterade immunförsvarshöjare, extra viktiga.
Det finns även annan näring du som tränar mycket bör vara noga med att få i dig, där bra kosttillskott:https://www.vitalplus.se/ ofta har visat sig vara en verkligt bra investering.

Inga resultat i spegeln?

Svårt att bygga muskler eller att bränna fett? Du kan ha brist på mineralet zink, en annan välkänd immunförsvarshöjare. Vid zinkbrist får kroppen svårare att producera testosteron, vilket gör det svårare få synbara träningsresultat. Extra zink kan öka testosteronproduktionen – och förbättra träningsresultaten.

Hård träning förbrukar magnesium. Detta är inte bara förödande för kropp och hjärna, som behöver magnesium för att fungera optimalt. Det är också dåligt för träningsresultaten, bland annat för att muskelfibrernas funktion försämras.

Knep för större muskler

träningMånga tränande tänker på att få i sig tillräckligt med protein. Experter rekommenderar ofta att proteinintag görs senast två timmar efter träning och den som vill optimera effekten av träningen bör välja ett lättillgängligt protein i form av exempelvis kosttillskott av aminosyror, skriver Expressen Hälsoliv.

Men visste du att din kropp kan ta upp protein även när du sover och att intag precis innan läggdags kan ge större muskler? Det visar en genomgång av senaste decenniets forskning.

“Om protein kan tas upp under natten eller inte har varit osäkert innan. Men här etablerar de att man faktiskt kan få effekt av ett proteinintag innan läggdags”
Säger Marcus Moberg, näringsfysiolog och doktor i idrottsvetenskap vid Gymnastik- och idrottshögskolan (GIH) till Svt nyheter.