En träningsform som är en av de bättre att välja för muskler, leder och viktminskning är faktiskt simning – av en rad olika anledningar.

Det finns fler än en anledning till att simning är den bästa av träningsformer, men den främsta är nog att alla oavsett ålder eller styrka kan utöva den, vilket är mer än vad man kan säga om de flesta sporter och träningsformer som finns att välja bland. Så varför inte skaffa en pool att ha hemma på tomten? Det gör att göra via Pahlen.se, och deras produkter passar lika väl för nöjessim som för träningssim. Men vad är det med just simning som gör träningen så bra? Enligt Expressen finns det fem anledningar, och då nämner man inte ens att träningsformen passar alla åldrar. Vad man istället fokuserar på är att simning ger både bättre kondition och styrka, är skonsammare mot kroppen än vad många andra träningsformer är, är lugnande, låter en komma närmare naturen och slutligen att simningen ger en friskare lungor och bättre lungkapacitet.

Att tänka på vid simträning

Något som inte ska glömmas innan ett simträningspass är att värma upp. Vad till exempel Vårdguiden skriver är att alltid börja sitt träningspass, oavsett träningsform, i lugn takt så att musklerna kommer igång. Du bör med andra ord inte hoppa i poolen och börja crawla direkt utan kan istället starta med att låta kroppen vänja sig vid vattnet och sedan ta några lugna simtag innan du drar igång på allvar. Du behöver heller inte använda poolen enbart för simning, ett tips är att också testa på att köra lite vattengymnastik – det är också bra för kroppen och ger samma goda resultat som simningen. Och precis som med simning kan alla göra detta, även om fördomarna kring vattengymnastik ofta är att det bara är pensionärer som ägnar sig åt sådan för att det är så ”enkel” träning för det är nämligen långt från sanning – vilket är något som syns i denna video på när herrlandslaget i bandy får testa på denna träningsform: