StavgångDen bästa träningen är den som blir av, brukar det ju heta. Men är det verkligen så? Kommer den som tränar enligt denna princip att få några långsiktiga resultat?

Det finns ett stort utbud av träningsmaskiner, större än man som vanlig gymbesökare nog kan tro. Om du tror att du vet vilka maskiner som finns på ditt gym, surfa då in på http://www.casallpro.se/produkter/styrka/maskiner. Kan du, efter att ha tittat på utbudet där, säga vilken typ av benpress som finns på ditt gym?

En anledning till att det finns så många olika maskiner är att det finns många uppfattningar om vilken träning som är den bästa. Det är bättre att träna än att inte träna, därom är nog alla överens. Vissa nöjer sig med att resonera som så att den bästa träningen är den som blir av. Men det finns också många som tycker att detta inte räcker.

Många förespråkar att man ska sätta upp mål för sin träning. Dessa mål ska vara realistiska, men ändå innebära att man utmanar sig själv och verkligen presterar. Genom att nå målen får man motivation och fortsätter träna, skriver Jacob Gudiol i Svenska Dagbladet.

Ingrid Persson, personlig tränare på Hermelinen i Luleå, ger följande tips för hur man kommer igång med sin träning, och hur man fortsätter. Hon betonar att ytterst få, kanske så få som en till två procent av befolkningen, älskar att röra på sig. Övriga behöver framför allt piska, snarare än morot. Hennes råd är:

Bestäm dig. Skapa utrymme för träning i din kalender.

Planera in 30 minuters träning tre dagar i veckan. Känn inte efter, bara gör det.

Rivstarta inte för hårt, då kan du skrämma upp dig själv till nästa träningspass. Börja lugnt och få in rutinen.

Sätt målet själv, men ta hjälp av en personlig tränare för att planera vägen till målet.

Tänk på din fysik som en hjärtkurva. Om den hela tiden är rak är du död. Den ska regelbundet pendla upp och ner.

Träna ombytt tre gånger i veckan, alltså så mycket att du svettas och måste byta kläder efteråt.

Hon förespråkar också fysisk aktivitet varje dag, exempelvis promenad med hunden eller snöskottning.

Vad ska du träna?

När det kommer till trenderna inom träning är det tre saker som dominerar: löpning, styrketräning och för det tredje crossfit, som kombinerar styrka och kondition. Vilken typ av träning man väljer är mindre viktigt, det viktiga är att man tar ut sig. Om du är nyfiken på crossfit finns en introduktion här.